ponedjeljak, 8. siječnja 2018.

Govornik, predlagatelj i stvaratelj prve ideje pri pokretima u argentinskom tangu


Uvrježeno se misli kako dobra komunikacija znači govoriti stvari koje su vrijedne slušanja (obrazci). To nije loš pristup, osim što se usredotočuje na pažnju jedne osobe i jednostranu konverzaciju.  Tako se promatra i vidi slušanje kao dvosmjerni proces. Nažalost dvosmjerni proces predvodi se kao « Ja ću govoriti o sebi i slušati pitanja/odgovore o sebi». Argentinski tango predstavlja obostranu, ravnopravnu komunikaciju.
 
Ovo znači kako ljudi slušaju ne da uče od drugima i budu aktivni sudjelovatelj. Već stvaraju vlastite komentare. To je kao kada student ekonomije iznese odličan poslovni model, kojeg profesor odbaci jer kaže, «Vaša ideja radi u praksi, ali i ne u teoriji.»

Dobar govornik/predlagatelj pokreta djeluje prirodno, uvjerljivo i sigurno. Lako zadržava pažnju, prenosi poruke glasno i razgovijetno, ne ponavlja se, a misli iznosi razumljivo i nedvosmisleno, logičnim redom.

Nitko se ne rađa kao govornik. Govorništvo je vještina koja se može uvježbati kao i ostale, a više vježbe daje i bolji rezultat.

Za početak je korisno osjetiti i upoznati vlastito tijelo kao svoj glas u svakodnevnim kretnjama (što nam one govore – kako naše tijelo reagira na pokrete). Zatim u kretnjama povezanim s pokretima u argentinskom tangu. Sljedeći korak je steći vizualnu predodžbu o vlastitim pokretima. Kad smo postali jasni samom sebi vrijeme je da krenemo promatrati kako sudionik u našem pokretu reagira na našu ideju ili ponuđenu ideju.

Pazite kako oblikujete pokrete i misli (bez obzira što je ovdje vaše tijelo glavni govornik), naučite ponuditi pokret tečno i jasno, od početka do kraja, bez prekidanja (poštapalica i zamuckivanja). Uvijek u plesnoj rečenici postoji točka, zarez i ostali interpunkcijski znakovi koji nam dopuštaju da stvorimo slobodan prostor za relaksaciju i pripremu nove rečenice te ujedno nam daju mogućnost da upoznamo reakcije druge osobe i prilagodimo plesni govor te izbjegnemo dvosmjerni proces. Ne zaboravite povezivati pokrete s disanjem (disanje ne treba biti glasno, već smireno i tiho – pogotovo nemojte puhati drugoj osobi u lice, dahtati i slično). To nije teško, samo zahtijeva dobru volju, malo truda i koncentracije.

Samo nuđenje pokerta u argentinskom tangu zahtjeva i bonton pokreta (brainstorming - složiti određenim redom i povezati u smislenu cjelinu pazeći na jasan početak - zbog privlačenja pozornosti - i kraj zbog dojma koji na slušateljstvo ostavlja završetak).

Upoznavanje te otkrivanje reakcija pri linijskim, prekinutim i kružnim pokreta našeg sudionika (negdje je to uvrježeno da je na drugoj strani sudionica/sudjelovateljica). Nakon toga trebala bi se pažnja usmjeriti na promjenu zagrljaja – abraza. Sljedeći korak je nadogradnja plesne komunikacije i primjena istih koraka u drugačijim pozicijama i elementima.

Lagana ili umjerena trema/nesigurnost nije neprijatelj. Može vam pomoći da date sve od sebe i bolje reagirate u određenoj situaciji. Jaka trema vas može omesti ili čak blokirati – pauze u pokretima i disanje može ju umanjiti ili otkloniti. Trema se smanjuje s iskustvom pa je važno ne izbjegavati situacije u kojima možete plesati u prisutnosti većeg broja ljudi bilo da su plesači argentinskog tanga (milonga, praktika) ili neka druga prigoda koju možete iskoristiti.

I, treba što više vježbati, makar to bili plesovi u krugu obitelji i prijatelja. Dobra priprema također puno pomaže. Ne pripreme li se bez obzira na vašu pokretnu elokventnost vjerojatno će zamuckivati, ponavljati se, skretati s teme, ubacivati nepotrebne plesne fraze i služiti se poštapalicama.

Važno je da ne gledate na govor, odnosno na prenošenje svojih plesnih pokreta kao na nastup ega već kao na komunikaciju sa «slušateljem». Poruka koju prenosite važnija je nego savršeno održana plesna cjelina pokreta. Ne zaboravite ujedno kako su vaši plesni partneri pod (podloga po kojoj se krećete – jer niste ptica), ljudi koji dijele plesni prostor s vama na onaj ili ovaj način te prostor u kojem plešete i glazba.

U neverbalnoj komunikaciji postoji jako puno znakova no oni nisu jednoznačni već ovise o kontekstu mogu smanjiti ugodu plesa i prekinuti komunikaciju s slušateljem. Primjerice, širok osmijeh i otvoren abrazo tako da se vaša sudionica može položiti svoj dlan na vaš mogu učiniti ples otvorenijim/opuštenijim/slobodnijim te mu dati toplinu. Povremeno pogledavanje slušatelja u oči i i felxibilni/elastični abrazo je znak samopouzdanja. Prečvrsti abrazo znak je samodopadnosti i prevelike nesigurnosti «pogotovo ako se abrazo ne mijenja». Mrštenje, osmijeh stisnutih usnica, stisnute ruke ili izvučene iz ramenog sklopa u abrazu, koracanje unatrag, prečesto nagli pokreti, pogled usmjeren prema dolje, stisnute šake i gestikuliranje stisnutim šakama te ispruženi kažiprst ukazuju na agresivnost ili obrambeni stav i nepovjerljivost te nervozu. Nepovjerenje i napetost pokazuje se i čestim širokim prijenosom težišta. Zatvoreno i zaključano držanje ruku pri otvorenom i zatvorenom plesnom zagrljaju je znak pomanjkanja vlastite slobode pri pokretu jer se prekida protok energije. Mijenja se cijela pozicija tijela te uzemljenje našeg centra pokreta (donjeg abdomena koje prestaje biti aktivni govornik) te se počinjemo lomiti u leđima što može biti ujedno znak nepristojnosti jer naša slušateljica mora stvoriti svoj dvostruku os.

Bitno je govoriti razgovijetno i dovoljno jasno da nas slušatelji dobro čuje, a da pritom ne guramo (vičemo) i slično. Treba voditi računa i o intonaciji. To je važno ne samo da se izbjegne monotonija, nego i stoga što različita intonacija utječe na samu poruku. Slušatelji će različito doživjeti jednu te isti pokret izgovoren na različite načine. Ključne pokreti ističu se intenzitetom pokreta. Važne su i stanke, ne samo zbog uzimanja zraka nego i zbog naglašavanja važnosti onoga što slijedi ili boljeg razumijevanja onoga što je rečeno.
Zbog treme se često pleše brže pa prijenos plesnih pokreta može biti teže razumljiv. Podrhtavanje je znak da treba usporiti i dublje disati.

Na kraju, koliko god vam bilo teško i nelagodno, svaku priliku za plesanje doživjeti i kao svojevrstan trening koji će nas dovesti do konstantno opuštenih pokreta bez prevelike napetosti - što više plešete i vježbate, bit ćete sve bolji.


 Jelena Somogyi www.libertango.eu

Potpunost, ja i tango argentino - intregitret

Integritet prema Wikipediji je: “ Integritet  ( lat .  integritas ), znači potpunost , nedijeljivost , besprijekornost , poštenje .  Kada se...